Pentru logopezi
PREVENIREA ŞI CORECTAREA TULBURǍRILOR
DE LIMBAJ
„A articula clar şi a pronunţa exact este un semn de bunã creştere şi pentru învãţãtori o calitate profesionalã” Robert Dottrens.
În parcurgerea drumului spre
comunicarea prin intermediul limbajului, într-o plinã etapã, copiii rãspund
semnalelor verbale variate din partea celor din jur, fãrã sã articuleze vorbe,
doar cu ajutorul ochilor, al degetelor, al mâinilor. Câstigând experienţã,
formuleazã ei înşişi semnale verbale „ma-ma, ta-ta...”, dupã care la semnale
verbale, ei rãspund şi cu ajutorul cuvintelor rostite; mai stângaci la început,
dar progresând destul de accelerat în pronunţarea lor corectã.
Atunci când vrem ceva trebuie sã
cerem. Dar pentru a ajunge la stadiul de a formula o cerere, de a ne face înţeleşi
este necesar sã trecem printr-un proces de însuşire a limbajului – activitate
ce presupune efort îndelungat din partea individului.
Cu toate eforturile depuse de unii
copii, vorba lor este pelticã, greu de înţeles, ceea ce poate duce în timp, dacã
nu se intervine în vederea prevenirii şi corectãrii, la crearea unor complexe
de inferioritate, izolare sau eşec şcolar.
Copiii cu unele deficienţe de
vorbire, de pronunţie datorate fie unor particularitãţi anatomice ale organelor
vorbirii sau a unor neajunsuri auditive, fie specificului graiului local, vor
fi supuşi unui tratament special de corectare a greşelilor respective de
exprimare. Acest lucru se poate face chiar de cãtre învãţãtor; în cazul unor
tulburãri mai grave, se apeleazã cãtre specialişti în logopedie.
Pentru a reuşi sã prevenim sau sã
corectãm tulburãrile de limbaj este necesar sã le cunoaştem.
În categoria tulburãrilor de limbaj
sunt cuprinse toate deficienţele de înţelegere şi exprimare oralã, de scriere şi
citire, de mimicã şi articulare.
Ponderea ce mai mare în rândul
tulburãrilor de vorbire o au: dislalia, moghilalia şi paralalia sunetelor (93.7
% din copiii cu vârsta preşcolarã cu tulburari de limbaj şi 89 % din şcolarii
mici din aceeaşi categorie). Pe primul loc în rândul acestor tulburãri, sub
aspectul frecvenţei cu care apare, se situeazã rotacismul şi pararotacismul,
iar pe ultimul loc betacismul.
Un defect de vorbire întâlnit destul de frecvent în mediul
preşcolar şi şcolar cu care ne confruntãm destul de des este bâlbâiala. Ea se
manifestã mai ales când copilul încearcã sã exprime un conţinut complex sau
idei care nu-i sunt suficient de clare şi precise; poate fi determinatã de o
stare emoţionalã puternicã, prelungitã.
Pentru a combate bâlbâiala copiilor,
ei trebuie sã-şi reprezinte clar ce au de spus, sã-şi precizeze gândurile, sã
foloseascã imagini concrete pe care sã le exprime apoi verbal, trecând astfel
spre un conţinut mai abstract al vorbirii. De asemenea, este recomandat sã
repete unele fraze formulate, sã vorbeascã mai lent, sã-şi formuleze frazele în
gând, înainte de a le pronunţa.
Dislalia
– cea mai rãspânditã formã de manifestare a tulburãrilor de pronunţie ce se
manifestã prin deformarea, omiterea, substituirea, înlocuirea şi inversarea
sunetelor.
Este bine ca exerciţiul sã înceapã
cu corectarea sunetelor mai puţin dificile deoarece, succesele imediate vor
alimenta dorinţa copilului de a exersa, în timp ce insuccesele duc la disconfort
psihic. La copiii care au pronunţia deficitarã pot sã aparã: timiditatea,
negativismul, nervozitate, insucces şcolar etc. Procedeele şi metodele folosite
în corectarea dislaliei pot fi:
- Gimnastica generalã (exerciţii
fizice: rotirea braţelor – morişca, rotirea capului, aplaudatul, imitarea
spãlatului mâinilor, închiderea şi deschiderea pumnului etc.);
- Gimnastica fonoarticulatorie (exerciţii
de gimnasticã facialã: „fâsâitul frunzelor- fff”, limba cupã „pisicuţa bea
lãptic”, vibrarea limbii între buze „motocicleta”, etc);
- Gimnastica respiratorie (exerciţii:
suflarea într-o lumânare aprinsã, umflarea balonului, suflarea în diferite
instrumente muzicale etc.);
- Educarea auzului fonematic (exerciţii
– joc: „Spune cum face...diferite animale”, „Repetã dupã mine” , „Deschide
urechea bine” etc.).
Tahilalia – caracterizatã
printr-o vorbire exegerat de rapidã şi apare la cei cu instabilitate nervoasã.
Rinolalia (rinos-nas,
lalie-vorbire) – formã asemãnãtoare dislaliei la baza cãreia stau o serie de
malformaţii ce sunt localizate la nivelul vãlului palatin, polipii.
Rotacism şi pararotacism constã în
deformarea, inversiunea şi înlocuirea sunetului r. Aceastã consoanã apare de obicei în vorbirea copilului în
urma sunetelor şuierãtoare, iar emisiunea ei corectã presupune o anumitã
dezvoltare a aparatului fonoarticular.
Cu o frecvenţã mai micã
au loc tuburãri ale altor sunete: lambdacism (afectarea sunetului l), betacism şi
parabetacism (sunetul b), capacism şi paracapacism (sunetul c), sigmatismul
etc.
Exemple de pronunţare
corectã au loc la toate disciplinele şi în diverse situaţii de comunicare. Iatã
câteva obiective care stau la baza cultivãrii capacitãţii de exprimare ale
copiilor:
a) exersarea organului
fonator al vorbirii în vederea pronunţãrii clare a cuvintelor;
b) corectarea exprimãrii;
c) dezvoltarea
vocabularului şi transformarea lui în instrument de comunicare corectã;
d) activizarea şi
perfecţionarea exprimãrii orale ca mijloc de însusire a cunoştinţelor;
e) cultivarea
expresivitãţii vorbirii;
f) dezvoltarea
proceselor psihice de cunoaştere şi exprimare prin limbaj a trãirilor afective.
Pronunţarea corectã a
sunetelor se poate obţine atunci când se oferã copiilor modele ireproşabile însoţite
de explicaţii verbale cu privire la modul în care folosesc organele vorbirii,
la felul în care se emite fiecare sunet. Prin mişcarile de articulare lente şi
precis conturate, copiii vor reuşi pe baza imitaţiei şi a explicaţiilor verbale
sã-şi însuşeascã o pronunţie corectã.
Cateva obiective de referinta in pregatirea unei astfel de lectii pot fi pregătirea aparatului fonoarticulator în vederea emisiei verbale, emiterea, corectarea și consolidarea fonemelor izolat în silabe și în cuvinte si corectarea tulburărilor limbajului oral.
Pentru a te ajuta iti pun la dispozitie un plan de lectie si un video de instruire in viitoare practici!
Alte lectii folositoare pot fi : Corectarea dislaliei - Consoana “ J “ în etapa de impostare si Corectarea dislaliei - Consoana “ Ş “ în etapa de impostare .
Comentarii
Trimiteți un comentariu